Στο
κείμενο αυτό αναφέρονται οι προβλέψεις για την Παιδεία για το έτος 2017
με βάση τις εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας, έτσι όμως όπως αυτές
γίνονται αντιληπτές από την αφεντιά μου.
1) «Δημοτικοποίηση» του Γυμνασίου
Πολλοί
μιλάνε για τους κινδύνους της περίφημης «Γυμνασιοποίησης» του Δημοτικού
η οποία αναφέρεται στη συμμετοχή εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στα
προγράμματα του Δημοτικού. Πολύ φοβάμαι όμως ότι λόγω της πολιτικής που
ακολουθείται με την ενοποίηση ειδικοτήτων που έχει εξαγγείλει το
υπουργείο και το άνοιγμα των αναθέσεων στο Γυμνάσιο είναι επίσης ορατός ο
κίνδυνος «Δημοτικοποίησης» του Γυμνασίου. Δηλαδή οι ειδικότητες να
γίνουν αρχικά λίγες, μετά ελάχιστες και στο τέλος η εξής μια : ο
«Καθη-δάσκαλος». Δηλαδή ένα είδος δασκάλου για το Γυμνάσιο, που θα
μπορεί να διδάξει όλα τα μαθήματα. Θα σας πω κάτι αλλά να μείνει μεταξύ
μας: Αυτός ο τίτλος του «πολύ-εργαλείου» εμένα πολύ με κολακεύει. Ήδη
εγώ έχω ξεκινήσει την προετοιμασία για την νέα εποχή : παρόλο που είμαι
φυσικός ακούω Ζουράρι για να φρεσκάρω λίγο τα αρχαία μου και Τσίπρα για
να αποκτήσω προφορά στα αγγλικά μου.
2) Γενναία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία
Σας
το έλεγα ότι θα υπάρξει γενναία αύξηση των δαπανών για την Παιδεία και
δεν με πιστεύατε. Νομίζω μου οφείλετε μια συγνώμη. Με τον νέο
προϋπολογισμό του 2017 που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπεται για την
Παιδεία ποσοστό δαπανών επί του ΑΕΠ 2,85 % από το 2,80 % που ήταν το
2016. Μιλάμε για αύξηση-μαμούθ κατά 0,05% ( ή αλλιώς κατά 5
).Προσωπικά ανησυχώ. Ελπίζω να τα έχουν ζυγίσει καλά τα πράγματα για το
αν μας παίρνει για ένα τόσο μεγάλο άνοιγμα. Πάντως είναι φανερό ότι η
Παιδεία είναι βασική προτεραιότητα αυτής της χώρας.
3) Οι ψυχολογικά κουρασμένοι εκπαιδευτικοί
Ο
νέος υπουργός παιδείας κος Γαβρόγλου δήλωσε πρόσφατα ότι οι
εκπαιδευτικοί έχουν κουραστεί φυσικά αλλά και ψυχολογικά. «Μην το
ξαναπείτε αυτό υπουργέ μου!! Σας παρακαλώ αν είναι να κάνετε ότι έκαναν
και οι προκάτοχοί σας που και αυτοί μας κατανοούσαν και μας συμπονούσαν,
αφήστε μας έτσι κουρασμένους, δεν μας πειράζει».
4)Ενοποίηση της φυσικής, χημείας και βιολογίας
Ενοποιούνται
λέει τα μαθήματα φυσική, χημεία και βιολογία του Γυμνασίου σε ένα
ενιαίο μάθημα που θα λέγεται «φυσικές επιστήμες». Σύμφωνα με τα
υποδείγματα των ασκήσεων για το νέο μάθημα που ήδη κυκλοφορούν φαίνεται
ότι θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Θα αναφέρουμε μια άσκηση για παράδειγμα :
«Ένας καθηγητής πηγαίνει καθημερινά σε 3 σχολεία για να καλύψει το
ωράριό του.
α)Ερώτηση
φυσικής : Αν τα σχολεία απέχουν μεταξύ τους ανά δύο μέση απόσταση 2 Km
και ο καθηγητής κινείται πεζός από το ένα στο άλλο με μέση ταχύτητα 4m
/s πόσο χρόνο θα χρειαστεί ημερησίως για τις διαδρομές αυτές;
β)
Ερώτηση χημείας: να δοθεί η χημική αντίδραση της τέλειας καύσης της
γλυκόζης λόγω του βαδίσματος και να υπολογιστεί ο όγκος του CO2 από την
καύση 10 g ζάχαρης(γλυκόζης)
γ)
Ερώτηση βιολογίας: αν για κάθε 100 m ο καθηγητής καίει 10 cal
(θερμίδες) , να υπολογιστεί πόσα κιλά θα έχει χάσει σε ένα έτος.
δ)
Γενική ερώτηση κρίσεως: Για ποιους λόγους κατά τη γνώμη σας
παρατηρήθηκε για τον καθηγητή καλύτερη απόδοση στην εργασία του από την
προηγούμενη χρονιά που πήγαινε μόνο σε ένα σχολείο, γεγονός που
ανέβασε, όχι μόνο την διάθεσή του, αλλά και την βαθμολογία της
αξιολόγησής του;»
5) Θέσπιση της περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών
Έρχεται
λέει η περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών. Καλώς να έρθει. Το περίεργο
όμως είναι ότι ταυτόχρονα δεν φεύγει η βαθμολογική αξιολόγηση. Πολύ
φοβούμαι ότι όπως όλα στη χώρα μας αντί όταν εκσυγχρονίζονται να
ελαττώνονται στο μισό αυτά αυξάνονται στο διπλάσιο. Η περιγραφική
αξιολόγηση έχει νόημα μόνο άμα έρχεται για να καταργήσει την βαθμολογική
αλλιώς εκφυλίζεται αναγκαστικά, όπως έχει συμβεί και σε άλλες χώρες ,
σε μέθοδο τεκμηρίωσης του βαθμού και τίποτα παραπάνω. Μην φτάσουμε
δηλαδή στο σημείο που έφτασαν οι συνάδελφοί μας στην Αγγλία και στην
Αυστραλία που βγήκαν στους δρόμους με σύνθημα: «Να σταματήσουμε
επιτέλους να αξιολογούμε για να κάνουμε και λίγο μάθημα». Τότε θα μιλάμε
για εντελώς «απερίγραπτη» περιγραφική αξιολόγηση. Ας υποθέσουμε όμως
ότι όντως θα έχουμε σωστή εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης, μήπως
όμως και σε αυτή την περίπτωση αρχίζουμε λιγάκι από το τέλος; Αν θα
πρέπει να αξιολογούμε τόσες επιμέρους πτυχές της επίδοσης , των
δεξιοτήτων αλλά και του χαρακτήρα ενός μαθητή μήπως πρέπει, λέω εγώ
τώρα, να βρίσκεται ο μαθητής λίγο περισσότερο στο προσκήνιο για να
εκφράζει αυτές τις πτυχές; Δηλαδή μήπως πρέπει πρώτα οι μέθοδοι
διδασκαλίας να γίνουν πιο μαθητοκεντρικές αλλιώς, όπως και πριν, δεν θα
έχουμε τίποτα να περιγράψουμε παρά μόνο μια γενική εικόνα επίδοσης; Το
υπουργείο λέει ότι στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο έρχεται το "προφίλ των
μαθητών". Το ζητούμενο όμως είναι το "ανφάς" , δηλαδή να σταματήσουμε
να ρίχνουμε πλάγιες ,κλεφτές ματιές στους μαθητές και να τους κοιτάξουμε
με εμπιστοσύνη καταπρόσωπο.
6)Εφαρμογή της ενισχυτικής διδασκαλίας
Ο
στόχος επετεύχθη. Θα έχουμε εφαρμογή της Ενισχυτικής διδασκαλίας στα
Γυμνάσια στις αρχές του έτους του 2017. Το υπουργείο τήρησε τις
δεσμεύσεις του. Βλέπετε όταν εξήγγειλε ενισχυτική από την αρχή του νέου
έτους, δεν είχε ξεκαθαρίσει αν εννοούσε το σχολικό ή το ημερολογιακό
έτος. Προφανώς λοιπόν εννοούσε το ημερολογιακό και έτσι τήρησε το
χρονοδιάγραμμα. Κάποιοι συνδικαλιστές μόνο μουρμουράνε ότι το 1ο τετράμηνο έχει σχεδόν τελειώσει, ότι τα διαγωνίσματα έχουν ήδη μπει αλλά αυτοί έχουν ,πώς να το πούμε , «το ανικανοποίητο».
7) «Αυτονομία» των σχολικών μονάδων
Έρχεται
η περίφημη «αυτονομία» των σχολικών μονάδων. Θα έχει τρία πρόσωπα: α)
Το «καλό» που είναι παιδαγωγική αυτονομία β) το «κακό» που είναι η
διοικητική αυτονομία και γ)το «άσχημο» που είναι η οικονομική αυτονομία.
Ειδικά στην οικονομική αυτονομία προβλέπεται ότι το σχολείο θα αναζητά
και άλλους οικονομικούς πόρους (εκτός των κρατικών) από άλλους
φορείς(δήμοι) και ιδιώτες. Τώρα τι σόι αυτονομία θα επιτυγχάνεται όταν η
σχολική μονάδα θα δέχεται χορηγίες από ιδιωτικές εταιρείες και
ουσιαστικά μετά θα ελέγχεται από αυτές αυτό είναι ένα άλλο ερώτημα;
8)Ξαναρχίζει η Αυτοαξιολόγηση Σχολικής Μονάδος
Σύμφωνα
με τις εξαγγελίες του υπουργείου σύντομα θα εφαρμοστεί ξανά ο θεσμός
της Αυτοαξιολόγησης Σχολικής Μονάδος. Μάλιστα τονίζει ότι ο βασικότερος
λόγος για την επαναφορά αυτού του θεσμού είναι ότι έτσι «θα καταγραφούν
και οι υποχρεώσεις της Πολιτείας απέναντι σε αυτές τις σχολικές
μονάδες». Όταν λέει το υπουργείο να καταγραφούν οι υποχρεώσεις αυτές
φαντάζομαι εννοεί, λέω εγώ τώρα, με μοναδικό σκοπό να εκπληρωθούν αυτές
οι υποχρεώσεις. Εμ έτσι εξηγείται και η τρομακτική αύξηση στο ποσοστό
του ΑΕΠ για την παιδεία που αναφέραμε παραπάνω (από το 2,80% στο
2,85%).
Κάτι
άλλο που με απασχολεί και θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας είναι οι
τελευταίες δηλώσεις του υπουργού ότι «η αυτοαξιολόγηση θα
συμπεριλαμβάνει όχι μόνο τον σύλλογο διδασκόντων αλλά και μαθητές,
γονείς και την τοπική κοινωνία». Δηλαδή τους πάντες. Το σόι
αυτό-αξιολόγηση είναι τούτη; Μήπως να τη πούμε ετερο-αξιολόγηση; Μπα όχι
το βρήκα. Αφού θα αξιολογήσουν οι πάντες να τη πούμε παν-αξιολόγηση!!!
9)Ενδυνάμωση του ρόλου του συλλόγου διδασκόντων
Οι
προγραμματικές δηλώσεις του νέου υπουργού Παιδείας περιλαμβάνουν και
την «Ενδυνάμωση του ρόλου του συλλόγου διδασκόντων». Φαντάζομαι λοιπόν
ότι αν ο σύλλογος διδασκόντων αποφασίσει την μη συμμετοχή στη διαδικασία
της Αυτοαξιολόγησης Σχολικής Μονάδος, να μην πάρει ο υπουργός πίσω τις
προγραμματικές δηλώσεις και προχωρήσει στην αποδυνάμωση του συλλόγου
διδασκόντων, όπως είχε συμβεί με το «εντέλλεσθε» (υποχρεωτική συμμετοχή
στην Αυταξιολόγηση) της προηγούμενης κυβέρνησης.
10)Αποτυχία των μαθητών μας στον διαγωνισμό PISA
Κλαυθμός
και οδυρμός γιατί λέει πάτωσαν οι Έλληνες μαθητές στο διεθνή διαγωνισμό
PISA. Απορώ γιατί. Καταρχάς να ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι ο
διαγωνισμός είναι σικέ αφού οι χώρες που παίρνουν τις πρώτες θέσεις
έχουν προσαρμόσει τα εκπαιδευτικά τους συστήματα με σκοπό να
διακρίνονται σε αυτόν. Δηλαδή στα σχολεία τους κάνουν ειδική
προετοιμασία για τον PISA. Εξάλλου τι περιμένανε δηλαδή από τα
ελληνόπουλα να επιδιώξουν σοβαρά να διακριθούν σε έναν διαγωνισμό που
δεν τα βάζει στο πανεπιστήμιο; Επίσης με ιντριγκάρει πολύ η ιδέα τι
βαθμούς θα έπαιρναν οι μαθητές όλων των υπολοίπων χωρών αν στο
διαγωνισμό PISA βάζανε θέματα επιπέδου δυσκολίας των δικών μας
πανελλαδικών εξετάσεων. Τέλος πρέπει να αναρωτηθούμε τι εξυπηρετεί το
πρόγραμμα PISA; Ένας μηχανισμός κοινωνικού ελέγχου και κοινωνικής
αναπαραγωγής όπου προωθεί το νεοφιλελεύθερο μοντέλο αφού ταυτίζει την
εκπαίδευση με την απόδοση των μαθητών. Με λίγα λόγια το PISA «γέρνει»
λίγο σαν τον πύργο της ομώνυμης πόλης και το μόνο που εμένα με ανησυχεί
είναι γιατί εμείς το βλέπουμε ίσιο.
11)Κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων
Κατάργηση
των Πανελλαδικών εξετάσεων μέσα στην επόμενη τριετία εξήγγειλε το
υπουργείο. Χαράς ευαγγέλια για τους ιδιοκτήτες φροντιστηρίων. Όχι δεν
τρελάθηκαν μην ανησυχείτε. Απλά οι Πανελλαδικές θα αντικατασταθούν από
διπλές εξετάσεις στο τέλος της Β΄ και Γ΄ Λυκείου με χρήση της τράπεζας
θεμάτων. Επίσης θα μετράνε οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου.
Μιλάμε για συντριπτικό κτύπημα της παραπαιδείας δηλαδή.
12) Χρονοδιάγραμμα για μόνιμους διορισμούς
Ο
υπουργός Παιδείας κος Γαβρόγλου δήλωσε πρόσφατα τα εξής: «Για πρώτη
φορά μπαίνει η ανάγκη και γραπτά για μόνιμους διορισμούς. Θα είμαι
απολύτως ειλικρινής. Χρονοδιάγραμμα για μόνιμους διορισμούς δεν μπορεί
να υπάρξει». Αν σας φαίνονται κάπως αντιφατικές οι δηλώσεις αυτές μην
ανησυχείτε, υπάρχει λογική ερμηνεία: Ο υπουργός θα έρθει μια μέρα, να
μου το θυμηθείτε, που θα κάνει τους διορισμούς χωρίς κανείς να το
περιμένει. Σαν ένα «πάρτι έκπληξη». Αυτό είναι λοιπόν, δεν θέλει να μας
χαλάσει την έκπληξη!!
Καλή σας Χρονιά !!!!
Δημήτρης Τσιριγώτης. Φυσικός
Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου